X
تبلیغات
باشگاه خبرنگاران جوان

خانه | پست الکترونیک | آرشیو

باشگاه خبرنگاران جوان

معرفی تمام عاشقان توشات ، شیتیل و برنامه های پیچ


معرفی ارکان مجله خبری

سرعت، رنگ و شتاب در یک گزارش

امید اکبرزاده سردبیر «مجله خبری»، متولد 62 است و فقط سه سال از دوستان خبرنگارش بزرگ‌تر است. او با چهار مجری خبرنگار (اصطلاحی که خودش روی آن تأکید دارد) برنامه‌اش را طراحی کرده است.

یوسف سلامی، در بخش بهداشت و سلامت و رضا نوروزی در بخش علمی دانشگاهی گزارش و خبر تهیه می‌کنند، علی رمضانی در بخش سیاسی و سامان فخارزاده هم مسئول بخش آی‌تی و فناوری هستند.

اکبرزاده درباره خاستگاه اولیه و اصلی این برنامه می‌گوید: سال 86 تصمیم گرفته شد یک بخش خبری ماحصل تلاش خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان روی آنتن برود. این بخش در آن زمان جای باکس پخش برنامه «آن سوی خبرها» را گرفت و خیلی زود توانست خودش را نشان دهد. به هر حال باشگاه خبرنگاران با صدها عضو فعال در هر روز می‌تواند چندین گزارش ناب و بکر را روی آنتن بفرستد و این فرصت باعث شد که بچه‌های باشگاه هم در خودشان جرئت این را ببینند که صاحب یک بخش مستقل شوند. همین تجربه بود که در سال 88 به بچه‌های خبرنگار باشگاه این نوید را داد که از آذر 88 صاحب یک برنامه خبری در بخش خبری 19 خواهند شد و به این ترتیب بود که 16 آذر 88 «مجله خبری» با هویت مستقل باشگاه خبرنگاران جوان روی باکس پخش خبری 19:10 قرار گرفت. بیست دقیقه زمان خوبی بود که چند جوان خلاق و باذوق هر روز کلی گزارش خبری متنوع را به مخاطبان ارائه دهند و حالا این برنامه همان‌قدر در ذهن مخاطبان و علاقه‌مندان به بخش‌های خبری جا افتاده است که گزارش‌های ویژه خبری بخش‌های دیگر خبر.

اکبرزاده درباره ویژگی «مجله خبری» و طراحی‌ای که برای متمایز بودن این برنامه با دیگر برنامه‌های خبری در نظر گرفته است، چنین می‌گوید: سرعت، رنگ و شتاب در ارائه خبر شاید چند ویژگی خاص این مجله خبری باشد. قبل از اینکه کار کلید بخورد با تهیه‌کننده برنامه ترکیبی «نیمرخ» آقای حسن‌زاده صحبت کردیم و او تجارب برنامه‌سازی‌اش را در اختیار ما گذاشت. ما از ابتدا بنا را روی نو بودن و خلاق بودن گذاشتیم. از بچه‌ها خواستیم حرکت داشته باشند و با کمک رنگ و نور جذابیت یک گزارش خبری را زیاد کنند. انگار که یک برنامه ترکیبی قرار است روی آنتن برود.

اصطلاح خبرنگار مجری در «مجله خبری» بسیار به کار می‌رود. اکبرزاده معتقد است که در این برنامه همه گزارش‌ها محصول کار خبرنگارانی است که خود اجرای آن را بر عهده دارند. در این میان هر چهار خبرنگار همواره خود را موظف می‌دانند گزارش‌هایی را که خودشان نوشته‌اند و تهیه کرده‌اند روی آنتن ببرند. باقی گزارش‌های هر روز هم ماحصل تلاش بچه‌های باشگاه است؛ خبرنگارانی که یا لابه‌لای گزارش این چهار جوان گزارش‌شان پخش می‌شود یا بخشی از گزارش‌شان در بسته‌ خبری آن روز استفاده می‌شود.

با این حال به نظر می‌آید چنین مجله خبری‌ای در بخش خبری سیما بتواند تأثیرگذار باشد. اکبرزاده می‌گوید: روزهای اول خودمان هم خیلی دلمان قرص نبود. مدام انتقادها و نظرات را رصد می‌کردیم. برای‌مان مهم بود که صاحب‌نظران برنامه‌سازی درباره این برنامه چه نظری می‌دهند. خیلی تلاش کردیم که دوره‌های مختلف اجرا را بگذرانیم تا نه فقط در زمینه گزارش یک خبر بلکه با استانداردهای یک مجری خبری کار کنیم. شاید همین تلاش ما بود که کم‌کم دیده شدیم. گزارش‌هایمان دیده شد. به هر حال بچه‌ها تمام وقتشان را سر این برنامه گذاشته بودند. از صبح که باشگاه می‌آمدند فکر این بودند که چه سوژه‌ای را انتخاب کنند و بعد کارهای هماهنگی‌اش را می‌کردند و تا عصر یک گزارش خبری را تهیه می‌کردند.

برای همین جرئت و پشتکار است که در هفته بارها گزارش‌های ما در بخش‌های خبری 20:30، 21، 22 شبکه یک و بخش خبری 20 شبکه خبر استفاده می‌شود. کم‌کم داریم به یک منبع خبری و گزارشی برای بخش‌های دیگر خبر سیما تبدیل می‌شویم و این خیلی به ما امیدواری و قوت قلب می‌دهد. اما بدیهی است که یک برنامه خبری در هر دوره زمانی کم و کاستی‌هایی دارد که باید برای رفع آن تلاش کند؛ چه برسد به این برنامه که از ابتدا خیلی‌ها به دیده شک و تردید به آن نگاه می‌کردند و تلاش جوانان را در کنار پیشکسوتان را جدی نمی‌گرفتند. اکبرزاده در این باره می‌گوید: طبیعی بود که خیلی‌ها ما را از اول باور نداشتند. یک نگاه به سن و سالمان می‌کردند و می‌گفتند چه جوری یک بخش مهم خبری را به این‌ها سپرده‌اید ولی کم‌کم آن‌ها هم باورشان شد. ما هم انتقادها را گوش می‌دادیم. خیلی‌هایش از سر راهنمایی و دلسوزی بود. همه تلاشمان این بود که ایرادها را برطرف کنیم. اوایل می‌گفتند خیلی لوس هستید و می‌خواهید ادای برنامه‌های شبکه‌های خارجی را درآورید اما بچه‌ها بدون اینکه چنین برنامه‌هایی را دیده باشند ایده‌هایی مشابه داشتند و اتفاقاً همین تذکرها باعث شد تا بروند نمونه‌های مشابه را ببینند که اتفاقاً اصلاً هم شبیه ما نبودند، چون ساختارهای ما متفاوت بود و ما با تقسیم حوزه‌های مشخص مخاطب را با خود همراه می‌کردیم. کم‌کم سعی کردیم با انسجام و تحقیق بیشتر ضعف‌ها را برطرف کنیم. امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که حداقل برای خودمان رضایت‌بخش است، چون کاملاً برای یک گزارش وقت می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم.

اکبرزاده درباره نوآوری‌هایی که یک مجله خبری نیاز دارد می‌گوید: مخاطبان ما هر روز بیشتر شده‌اند و به همین خاطر است که ما سعی کرده‌ایم هر ماه یک ایده و سوژه جدید وارد برنامه کنیم. در حال حاضر بخشی را گنجانده‌ایم که به ارتباط دوطرفه مخاطب برنامه مربوط می‌شود. پیامک برنامه نقطه اتصال ما با مخاطب است. او مشکل خود را در هر زمینه برای ما ارسال می‌کند و ما به بهانه همین پیامک در پی حل آن مشکل می‌رویم. مثلاً مخاطبی پیامک می‌زند که فلان روز در فلان بیمارستان برای مراجعه‌کنندگان این اتفاق افتاد. همین مسئله بهانه‌ای می‌شود که می‌رویم سراغ وزیر بهداشت و آن بیمارستان و منتظر پاسخگویی مسئولان هستیم. خیلی وقت‌ها هم خود مخاطبان با پیامک‌هایشان به ما سوژه و ایده می‌دهند. مثلاً از ما می‌خواهند از یک مرکز تحقیقاتی که تحولی در رشته خودش داشته گزارش بگیریم یا در مورد موضوعات اجتماعی روز که سرنخ اصلی‌اش در میان حرف‌ها و نظرات مردم است. هرچند در آینده قصد داریم این ارتباط با مخاطب را با وب‌کم توسعه دهیم و مخاطب یا کارشناس از طریق وب‌کم با ما در ارتباط باشد و یک گزارش جذاب را با ما تمام کند.

 

 


این چهار نفر...

حالا خیلی‌ها به این سبک اجرای ما عادت کرده‌اند. شاید اولش خیلی جا نیفتاده بود که ما به اسم کوچک همدیگر را صدا بزنیم، اما حالا همه‌ اگر در خیابان ما را بشناسند به اسم کوچک صدا می‌کنند.

یوسف سلامی، مجری خبرنگار بخش بهداشت و سلامت است. او با این جمله می‌خواهد میزان صمیمیت میان بچه‌ها را بیان کند. متولد 63 است و قبل از عضویت در باشگاه در رادیو سلامت برنامه اجرا می‌کرده است. حوزه بهداشت و پزشکی را دوست دارد، چون به دغدغه‌های مردم نزدیک‌تر است. او درباره موضوعاتی که از بسته پزشکی هر هفته و البته به خصوص روزهای یکشنبه که متعلق به میز بهداشت در «مجله خبری» است، عرضه می‌شود می‌گوید: بیشتر، موضوعات و دغدغه‌های روز مردم را در نظر می‌گیرم، اما اطلاع‌رسانی برایم اهمیت بیشتری دارد. او به موضوع توریست‌درمانی که گزارش خبری این هفته‌اش است اشاره می‌کند و می‌گوید: برای خودم این سوژه جالب بود. اینکه چقدر توریست‌ها برای درمان به ایران می‌آیند، جراحی‌های پلاستیک، جراحی قلب و... آمار مناسبی از علاقه‌مندی توریست‌ها به درمان در ایران دارد.

سلامی از اینکه بخشی از گزارش خبری خبر 20:30 را هم به عهده دارد خوشحال است و می‌گوید: بحث حاشیه‌های پزشکی که در هفته یک بار در خبر 20:30 به آن می‌پردازیم بسیار طرفدار دارد و من خوشحالم که بچه‌های باشگاه خبرنگاران توانسته‌اند قابلیت‌هایشان را به همه اثبات کنند.

 

شکستن قواعد ساده خبری

سامان فخارزاده، خبرنگار گروه آی‌تی و فناوری است. او که در گزارش دریچه سراغ موضوعات مورد علاقه جوان‌ها در حوزه فناوری رایانه و آی‌تی می‌رود، می‌گوید: زمانی که پیش خانم تاج‌نیا تست گویندگی دادم حس می‌کردم وارد عرصه جدیدی می‌شوم که باید حرکت پیشکسوتان این کار را (اجرا) نگه دارم. با خودم عهد بستم که در این کار مصمم باشم تا زحمات اساتیدم را هدر ندهم.

او درباره بازتاب برنامه «مجله خبری» میان مخاطبان می‌گوید: بعد از کمتر از یک سال آن‌قدر بین مردم جا افتاده‌ایم که خودشان به ما سوژه پیشنهاد می‌دهند. وقتی بین جوان‌های همسن خودم می‌روم و گزارش می‌گیرم دوست دارم گزارشم به نحوی باشد که مخاطب از آن لذت ببرد و میزان پشتکار جوانان را فناوری‌های روز متوجه شود.

فخارزاده درباره نوع اجرا در این برنامه معتقد است که ما زمان زیادی لازم داشتیم تا به مخاطب و حتی مدیران بالادست ثابت کنیم که می‌شود به شیوه‌های جدید اجرا هم اتکا کرد. گروه ما کاملاً جوان است و اگر خطایی هم مرتکب شود آن را می‌پذیرد و خیلی سریع آن را رفع و رجوع می‌کند.

طبیعی است که روزهای اول برای خیلی‌ها بی‌معنی بود که ما همدیگر را به اسم کوچک صدا می‌زدیم. می‌گفتند شما قواعد کار خبری را شکسته‌اید و این درست نیست اما کم‌کم متوجه شدند که می‌شود با مخاطب راحت‌تر بود. راحتی در سبک اجرای خبر فقط جابه‌جا شدن از این صندلی به آن مبل نیست، بلکه در نحوه اجرا باید آن‌قدر صمیمی و راحت بود که مخاطب فکر نکند ما داریم ادا درمی‌آوریم.

 

زحمتی که دیده شد

رضا نوروزی متولد 67 است. او مسئول میز علمی ـ دانشگاهی است. اصطلاح میز در بین بچه‌های مجله خبری یک لفظ رایج است و در واقع منظورشان موضوع خاصی است که هر کدام از این خبرنگاران گزارش‌اش را بر عهده گرفته‌‌اند.

نوروزی که روزهای دوشنبه پشت میز دانشگاهی و علمی می‌نشیند، بیشتر سراغ دانشگاه‌ها می‌رود. اخبار علمی دانشگاه‌ها برای او جذاب‌تر از بقیه بخش‌های خبری است. او می‌گوید: به نظرم بازخورد برنامه در شهرستان‌ها فراتر از انتظار ما بوده است. شاید عده‌ای نتوانند رأس ساعت 19 در خانه باشند تا این بخش خبری را ببینند اما به اقتضای زمان کار در شهرستان‌ها مخاطبان ما اغلب در این ساعت خانه هستند و یا دسترسی به تلویزیون برای‌شان راحت‌تر است. برای همین وقتی به مراکز علمی در شهرستان‌ها یا مراکز استان‌ها می‌رویم با استقبال روبه‌رو می‌شویم. از ما می‌خواهند استعدادهای بچه‌ها را در گزارش‌هایمان بیاوریم و من هم بنا به موضوع گزارش دریغ نمی‌کنم.

نوروزی از اینکه بچه‌های باشگاه خبرنگاران تا این حد توانسته‌اند کار را جمع کنند و خودشان را اثبات کنند، خوشحال است و می‌گوید: مدت‌ها بود که ما لوگوی باشگاه را در میان خبرنگاران مختلف یا در نشست‌های مطبوعاتی و خبری می‌دیدیم، اما شاید کسی آن‌ها را تا این حد جدی نمی‌گرفت. «مجله خبری» فرصت خوبی بود که خبرنگاران باشگاه زحماتشان دیده شود. در حال حاضر همه گزارش‌ها از باشگاه تأمین می‌شود. سوای ما چهار نفر که به شکل ثابت گزارش‌های برنامه را بر عهده داریم، هر شب انبوهی از گزارش‌های خبرنگاران باشگاه در برنامه گنجانده می‌شود. هرچند زمان بیست دقیقه خیلی فرصت زیادی برای تنوع در گزارش‌ها به گزارشگر نمی‌دهد اما در همین فاصله ما توانسته‌ایم به رنگ‌آمیزی خوبی دست پیدا کنیم. مثلاً در یک مجله خبری ما سعی می‌کنیم چهار گزارش خبری بگنجانیم که حتماً یکی از آن‌ها مربوط به گزارش روز است.

نوروزی درباره گزارش روز و تقسیم‌بندی گزارش‌ها می‌گوید: به ترتیب روزهای هفته ما گزارش‌های مشخصی را داریم. شنبه‌ها «چهارراه خبر»، یکشنبه «بسته سلامت»، دوشنبه «میز دانشگاه»، سه‌شنبه «اقتصاد بدون خط‌خوردگی» و چهارشنبه «نیمکت» که موضوع ورزشی ما با گزارشگری و مسئولیت پویا اسدیان و آبتین شمس روی آنتن می‌رود و روزهای پنجشنبه هم به بالاتر از خبر اختصاص دارد.

نوروزی درباره ادامه کار در «مجله خبری» می‌گوید: تا زمانی که این گروه صمیمی هستند من هم سعی می‌کنم گزارش تهیه کنم. می‌دانیم که حتماً باید تغییر کنیم و متفاوت از الان باشیم و همین مسئله است که ما را به با هم بودن و ادامه دادن تشویق می‌کند.

 

در بالاتر از خبر هم خبر داریم

شاید خیلی‌ها با دیدن «مجله خبری» فکر می‌کردند این مجله بیشتر حال و هوای سیاسی دارد. شاید اقتضای زمان شروع این مجله با ویژه‌برنامه‌هایی به نام «روشنگری» که بیشتر به بازتاب‌های اجتماعی و سیاسی بعد از انتخاب ریاست جمهوری سال 88 می‌پرداخت، این ذهنیت را هم تشدید کرد. اما علی رمضانی مسئول بخش سیاسی «مجله خبری» این نظر را قبول ندارد. او می‌گوید: مثل هر «مجله خبری» باید بخشی را به سیاست اختصاص می‌دادیم، چون حوزه کار ما شامل همه بخش‌های خبری می‌شد. اتفاقاً شاید همین بخش‌های تهیه‌شده توسط باشگاه که در قالب «روشنگری» روی آنتن می‌رفت، ما را به ادامه کار تشویق می‌کرد. یک وقت چشم باز کردیم دیدیم گزارش‌های خبری موثق ما از سطح شهر منبع خبری رسانه‌های غربی شده است و آن‌ها با استناد به گزارش‌های ما دارند سیاست‌های تهاجمی‌شان را می‌چینند. به هر حال دوره سختی بود و خبرنگاران باشگاه هم خیلی خوب از پس این بخش برآمدند.

رمضانی که متولد 65 است، درباره خبرهای روتین هر روزش می‌گوید بنا به اهمیت موضوع در هفته سه یا چهار خبر سیاسی داریم، اما روزهای پنجشنبه با بخش «بالاتر از خبر» خیلی‌ها را غافلگیر می‌کنیم.

او درباره این بخش خبری معتقد است که آن‌ها این بخش را از میان خبرهایی که شاید به طور رسمی نتوان رسانه‌ای کرد و آن‌ها را به زبان آورد و یا حتی خبرهایی که در میان مردم می‌چرخد، تهیه می‌کنند. در واقع نه به این معنی که این بخش یک نوع سوپاپ اطمینان رسانه‌ای برای این مجله خبری است، بلکه جذابیت زیاد آن به خاطر دانستن مخاطب به آنچه می‌شنود اما در قبول کردنش تردید دارد، است.

رمضانی به توانایی بچه‌های باشگاه اشاره کرده و می‌گوید: مثلاً علیرضا موسوی؛ مجری «مجله خبری» که همواره برنامه را شروع کرده و به پایان می‌رساند، قبلاً باشگاهی بوده اما حالا خود مجری مستقلی شده است. این اتفاق نه به معنی این است که همه ما دوست داریم از باشگاه جدا شویم و مستقل شویم، بلکه به معنی این است که باشگاه می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد، چرا که انگیزه و علاقه خوبی را برای یک جوان ایجاد می‌کند.

رمضانی درباره یکنواخت نشدن برنامه و اینکه آیا به این فکر کرده‌اند که یک خانم هم به جمع مجریان برنامه اضافه شود، می‌گوید: فعلاً امکان حضور خانم در میان ما نیست، شاید چون ما از ابتدا همدیگر را با اسم کوچک صدا زده‌ایم و مثل چهار تا رفیق داریم گزارش‌ها را به هم پاس می‌دهیم، آن وقت حضور یک خبرنگار خانم در میان ما قابل قبول نیست اما شاید در آینده این گروه خبری در میان خبرنگاران خانم هم شکل بگیرد. یک مجله خبری ویژه‌ای هم بتوان با همین محوریت روی آنتن برود.

رمضانی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: همه ما از یکنواختی و تکرار برنامه نگرانیم برای همین یکی از ما همیشه برنامه را ضبط می‌کند و به ترتیب می‌بریم در خانه نگاه می‌کنیم. این طوری هم ایرادهای کار دستمان می‌آید، هم می‌توانیم اجراهای چند ماه قبل را با الان مقایسه کنیم تا متوجه ضعف‌ها و قوت‌های‌مان شویم.

http://nrezaiemotlagh.persianblog.ir/post/123



+ نوشته شده در سه شنبه 15 فروردین1391 ساعت 13:38 توسط عشق توشات |

منوی اصلی

دسته بندی خبر ها

درباره ی ما


اینجا پاتوق عاشقان توشات ، شیتیل بازان و سلاطین برنامه های پیچ هستش

آرشیو

پیوند های وبلاگ

امکانات

RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ yjc-tehran محفوظ می باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان - واحد مرکزی خبر - صداوسیما

بازی آنلاین

بازی آنلاین

عکس

طراحی سایت

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

موسیقی بی کلام

دانلود اندروید

گرافیک - ابزار طراحی

برترین مطالب